Spring naar de inhoud

Luchtvervuiling van wagens is sterk overdreven

Men wil ons doen geloven dat het gebruik van de wagen zeer vervuilend is voor het milieu. Wagens zorgen zeker voor vervuiling maar dit is slechts een fractie van de vervuiling. Toch worden de autobezitters het meest financieel gestraft.

De vervuiling van de wagens zijn niets in vergelijk met industrie, zeevaart en luchtvaart. https://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/co2-uitstoot-zestien-grootste-schepen-die-van-a-1417819-a1033607

De wagenbezitters laten geloven dat zij verantwoordelijk zijn voor het fijn stof in de lucht en daarom torenhoge milieutaksen heffen en ondertussen zoveel mogelijk auto's weg te pesten in de steden, dit door aan alles een fiks prijskaartje te hangen.

Betalen voor te rijden, betalen voor te parkeren, betalen voor te keuren, betalen voor wegenvignetten, betalen voor alles en nog wat dit omwille van de vervuiling.
De spreekwoordelijke stok om mee te slaan.

Naast het feit dat men de burgers een schuldgevoel geeft dat ze verantwoordelijk zijn voor het verstoren van de gezondheid, is er totaal geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont hoe ongezond fijn stof is!
Dat is gebaseerd op veronderstellingen.

Als je een schuldgevoel hebt wanneer je met de wagen gaat rijden, denk aan het volgende:

1 Boeing 747 transatlantische vlucht verbruikt meer brandstof dan een autobestuurder verbruikt over een periode van 50 jaar

Er zijn dagelijks 2500 transatlantische vluchten

Een Boeing Jumbo verbruikt 4 liter per seconde en gemiddeld 83.000 liters bij een transatlantische vlucht.
Bij een vlucht van 10 uren verbruikt een Jumbo 150.000 liters !!
Bij 1 vlucht van Europa naar Australië is het verbruik 300.000 liters voor 1 heen-vlucht

Als een gemiddeld persoon 20 liters per week tankt dan zou de bestuurder 15.000 weken kunnen rijden voor dezelfde vervuiling als een Boeing Jumbo, wat overeenkomt met 288 jaren, bijna 3 eeuwen.

Iemand die in een boeing een reis maakt laat een ecologische voetdruk achter die velen malen groter is dan bij het gebruik van een wagen! Als het toestel volledig vol is!
https://www.eta.co.uk/environmental-info/air-travels-impact-on-climate-change/

De luchtvervuiling die men aan wagens toewijst is slechts een excuus om taksen te kunnen heffen! Men geeft de autobezitters het gevoel dat enkel zij voor de vervuiling zorgen.

In Gent is men specialist om de Gentenaars deze schuldgevoelens te geven. Men laat uitblijken dat Gentenaars de wereld vervuilen en worden de autobestuurders uit Gent gepest. Men dient het openbaar vervoer te nemen of de fiets om zo de wereld van de ondergang te kunnen redden.

Wat ze steeds achterhouden dat andere vervoersmiddelen eveneens vervuilend zijn.
Bij een verplaatsing van 300km dan is een vliegtuig de grootste vervuiler

Vliegtuig: 63,9kg uitstoot per passagier als het vliegtuig 70% bevolkt is.
Auto: 19.8kg uitstoot voor 1 passagier. 7.7kg per persoon als er 4 passagiers zijn.
Trein: 5.2kg uitstoot per persoon als de trein 70% bevolkt is.
Vliegtuigen en treinen zijn zeker niet altijd vol.
Bij de Gentse wandelbus was dat ZEKER niet het geval!

Wat de milieu strijders vaak vergeten melden is dat een persoon ook CO2 uitstoot. Op een ganse dag is dit 1.2Kg, zelfs als men in de zetel ligt.

Groen STOP aub met mensen voor te liegen dat alles in het belang van de luchtwegen zijn, het is in het belang van de wegen naar de kassa. Excuses om taksen te heffen en om Gent gans om te bouwen naar een fietsparadijs om gelijkgestemden aan te trekken, wat dan weer een voordeel gaat bieden bij de komende verkiezingen.

1 reactie op “Luchtvervuiling van wagens is sterk overdreven

  1. Verstraeten Nico

    Om van de scheepvaart nog maar te zwijgen. Die is nog vele malen vervuilender dan de luchtvaart. De schuld op de auto's schuiven is de gemakkelijkste oplossing.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.