Spring naar de inhoud

Circulatieplan Voor Fietsers

Het is overduidelijk dat er weinig is nagedacht over een goed circulatieplan in Gent. Men heeft enkel de focus gelegd op het weren van wagen in de stad, hierdoor heeft men de fiets volledig uit het oog verloren, waardoor de infrastructuur die nu gaande is zorgt voor een zeer diepgaande verdeling tussen de bestuurders van wagens en de fietsers.

Zowel voor de fietsers zijn er gevaarlijke situaties die vooral gecreëerd worden door de "assertieve fietsers" (assertieve fietsers, een term die Eva Van Eenoo (fietsorganisatie fietsbult) gebruikte in het debat speakerscorner om zelf aan te geven dat een deel van de fietsers de weg helemaal voor zichzelf opeisen).
Niet alleen assertief maar ook agressief, op het dak van de auto kloppen, een schop tegen de auto of de middenvinger opsteken is geen uitzondering http://regio.tpo.nl/2017/08/03/dapper-wielrentuig-belaagt-82-jarige-bejaarde-omdat-bejaarde-niet- opzij-gaat/

De term assertieve fietsers is geen correcte term, het zijn geen assertieve maar gevaarlijke onveilige fietsers die zichzelf en anderen in gevaar brengen! Men minimaliseert bij fietsbult.

De assertieve fietsers, nog geen 5% van de fietsers zorgen voor een haat op straat tussen automobilisten/fietsers en voetgangers/fietsers. Door het fietsvriendelijke beleid van de stad moedigt men deze groep nog verder aan om de straat op te eisen.
Niet-assertieve fietser: Vb iemand die wacht tot de baan veilig is om over te steken of tot iemand deze voorrang verleent
Assertieve fietser: vb iemand die op een bijna suïcidale manier de baan oversteekt met de attitude dat iedereen moet stoppen en voorrang afdwingt.
Deze manier van fietsen brengt zichzelf in gevaar en de andere weggebruikers

Deze wegpiraten zorgen ervoor dat geen enkele burger veilig de straat op kan. De automobilist moet constant in alle richting kijken om ze te ontwijken, andere fietsers moeten voorrang verlenen of aan de kant gaan voor hen en voetgangers die worden gewoon aangereden. Het is zover gekomen dat in bepaalde straten je links en rechts moet kijken voordat je uw deur kunt uitgaan, om te voorkomen dat men je gaat aanrijden!
De wegpiraten blijken niet te stoppen, welke sensibilisering campagnes dat men ook ondernomen heeft, ze blijven door straten rijden waar ze niet mogen, ze blijven door het rood rijden, ze blijven op het voetpad rijden en zelfs als ze niet rijden dan plaatsen ze de fiets OVERAL waar ze zin in hebben. Of dit voetgangers stoort of niet, plaatsen inneemt van voertuigen of niet, daar trekken zij zich niets van aan!

Het grote voordeel van de wegpiraten is dat ze incognito zijn, als ze iemand aanrijden en doorrijden is er geen enkele manier om hen daarvoor verantwoordelijk te stellen. Als er een fietser een peuter omver rijdt, dat het kind letsels heeft of zelfs kan doodgereden worden is er GEEN enkele mogelijkheid om te achterhalen wie de dader was.

GVD wil de volgende zaken:

Een deftig circulatieplan voor fietsers:

  • Goede veilige fietspaden gescheiden van het voetpad.
    Elke voetganger loopt het gevaar om aangereden te worden daar er nauwelijks zichtbaarheid is tussen het fietspad en een het voetpad. Soms ziet men nauwelijks verschil tussen het rood en het grijs. Slechtzienden en blinden die hebben totaal geen referentie waar ze stappen! Sommige fietspaden gaan over naar voetpaden, waardoor fietsers verplicht worden gewoon op het voetpad te rijden! Terwijl het verboden is en de fietsers zou moeten afstappen.
  • Gratis bewaakte Parc & Ride voorzien voor fietsen buiten de kern van het centrum. Men doet er alles aan om onze Historische stad optimaal te laten schitteren maar aan de andere kant staat men een chaos van fietsen toe in diezelfde stad, wat het zicht van onze stad volledig naar beneden haalt. Het is overbodig om in de winkelstraten van de kern van Gent de fietsen tegen de gevels te plaatsen om een boodschap te doen. Niets is verkeerd met te enkele straten te voet te gaan. verbruikers van openbaar vervoer moeten ook van hun halte naar de winkel stappen, bestuurders van wagens moeten ook stappen van hun parkeerplaats tot de winkel. Het hoort niet dat de kern van een stad een drive-is is dat men tot aan de deur rijdt, sommigen gaan zelfs eens stap verder en nemen de fiets mee binnen!
  • Een deftige oplossing TEGEN de fietsdiefstallen! Het is perfect mogelijk om een degelijke oplossing te voorzien tegen de fietsdiefstallen (2400 fietsdiefstal aangiftes PER JAAR! tenminste evenveel worden niet gemeld. maw op 2 op de 100 Gentenaars hun fiets dat gestolen word PER jaar! . Los nog van het feit van onderdelen dat men steelt, waardoor de eigenaar in de kosten komt. Gemiddeld een wiel van een goede duurzame fiets kost al snel 90 euro, een zadel en zadelpen 55 euro!

    Men maakt dieven het enorm makkelijk om de burgers te bestelen van hun eigendom. Het gaat zover dat wanneer iemand een lekke band heeft, dat hij/zij gewoon een andere fiets stelen. Dit moet het bestuur voorkomen! EN men kan zeer makkelijk fietsdieven op heterdaad betrappen en de georganiseerde bendes een halt toeroepen! Het hoort niet dat fietsers 50-80 euro moeten uitgeven aan een slot dat hun voertuig moet beschermen tegen diefstal. Veel fietsen kosten vaak meer dan 500 euro, dit is een enorme waarde die men verliest! Een goede voorzorg gaat er ook voor zorgen dat politie minder tijd hoeft te steken in het opmaken van diefstal aangiftes
    Fietsdiefstallen NEEMT TOE IN GENT, klik hier
  • Eenrichtingsstraten voor ALLE bestuurders, de gedachtegang dat fietsers in tegengestelde richting mogen rijden is een schitterend idee, alhoewel dat het in de praktijk ENKEL voor wrijving tussen de wegengebruikers zorgt, opnieuw diezelfde wegpiraten die de ganse weg opeisen een die de andere weggebruikers verplichten om voor hen aan de kant te gaan. Er ontstaan aanrijdingen, spiegels worden afgereden (zowel van rijdende als van gestationeerde wagens) *Wanneer fietsers niet in tegengestelde richting in éénrichtingsstraten mogen rijden moet men maximum 1,4% omrijden. Op een traject van 5km is dit slechts 70 meter omrijden! Deze te verwaarlozen afstand VOORKOMT gevaren en wrijvingen tussen de weggebruikers!
  • Een nummerplaat voor ELKE fiets!
    Hierdoor kunnen fietsers opgespoord worden bij het overtreden van de wegcodes, wanneer er slachtoffers of doden vallen dan kan men tenminste de dader verantwoordelijk stellen. Of het nu gaat om een peuter die aangereden wordt of een gestationeerde wagen beschadigen, het slachtoffer dient in de mogelijkheid te zijn om de dader verantwoordelijk te stellen. Elke weggebruiker dient zich aan de reglementen te houden, indien niet dienen de ordediensten in staat te zijn deze te verbaliseren
  • Een verplichte opleiding en attest voor de fietsers zowel voor de verkeersreglementen als voor het gebruik van de fiets.
    Teneinde te voorkomen dat mensen de baan op gaan zonder enige kennis van de wegcode EN dat ze in staat zijn hun fiets te hanteren.
    *Tegenwoordig zijn veel fietsen meer dan een rijwiel op 2 wielen, bakfietsen, tandems enz... vergen een andere rijvaardigheid dan een gewone fiets. Zeer vaak worden deze voertuigen bestuurd door bestuurders die hun voertuig niet op een correcte manier kunnen besturen. Een examen voor de rijvaardigheid van hun rijwiel zorgt voor de veiligheid voor iedereen, ook voor de bestuurder zelf en soms de 2-3 kinderen meerijden met het voertuig. Zo voorkomt men dat sommige van deze voertuigen in zig-zag over de weg rijden doordat men het rijwiel totaal niet onder controle heeft!

    Bakfietsen zijn in sommige landen VERBODEN voor het vervoeren van personen, in Gent is men dit aan het aanmoedigen. Het Gents bestuur zet de mensen aan om zichzelf en de kinderen hun veiligheid in gevaar te brengen.
    https://www.demorgen.be/buitenland/londense-politie-snapt-bakfiets-nog-niet-is-dit-legaal-bb360f83/
  • Een verplichte verzekering voor alle fietsers.

Bovenstaande punten zijn DRINGEND nodig om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen en zet een stop op de wegpiraten die de slechte naam bezorgen aan alle fietsers. Net zoals bij de wagens, is het een zeer klein percentage die de regels met de voeten treden, waardoor al de bestuurders een over dezelfde kam worden geschoren.

GVD wil fietsen aanmoedigen maar op een manier dat het veilig en aangenaam is VOOR IEDEREEN.

 Situaties zoals onderstaand zijn uitzondering maar toch worden deze zaken gedoogd door het bestuur, door het lakse beleid zelfs aangemoedigd!
Kinderen worden ZONDER enige bescherming in de bak van een transportfiets gestoken, gewoon bij een val is dit al levensgevaarlijk, laat staan bij een aanrijding!

5 reacties op “Circulatieplan Voor Fietsers

  1. Luc Boxstaele

    werk misschien eens - naar analogie met de tarieven voor devandere categorieën weggebruikers - een tarievenplan uit voor fietsparking-infrastructuur én bemanning van deze diensten... waarom gratis als daar geen enkel correct en wettellijk motief voor bestaat...

    Reageren
  2. AB

    Nog maar te zwijgen over de malafide "legale" diefstallen van de fietsen door het stad onder het mom tijdelijke opruiming van de fietsenstallingen!

    Reageren
  3. jos

    Grappig dat de bovenste twee foto's een auto en een bus tonen die hun voorrang negeren en zo een zware (en gevaarlijke) overtreding begaan.

    Reageren
    1. admingvd

      Wat nog grappiger is, is dat de fietsers hun rijvak verlaten om zichzelf in gevaar te brengen.
      Als de baan versperd is dan direct eromheen rijden, desnoods op het voetpad.
      Stel u voor welke gevaren dit veroorzaakt, ipv 5-20 seconden geduld te hebben.
      Stel u voor indien wagens ook zo beginnen, als men even moet wachten, vlug even op het voetpad om dan terug op de baan te komen. Of gewoon toch snel door een voetgangerszone omdat het de kortste weg is.
      Gelukkig respecteren de autobestuurders iets meer op de reglementering

      Reageren
      1. Jef

        Dus volgens u moet een fietser maar staan wachten wanneer:

        - een bestelwagen, auto, vrachtwagen klaar is met laden en lossen wanneer deze illegaal op het fietspad staat?
        - auto's illegaal een kruispunt betreden wanneer duidelijk is dat ze het niet tijdig gaan kunnen verlaten?
        - etc.

        Hoe je het ook probeert te draaien en keren, in al die situaties is het de autobestuurder die een overtreding begaat en fietsers in gevaar brengt. De schuld op de fietser proberen afschuiven omdat die het fietspad verlaat doordat anderen hem/haar geen voorrang verlenen is dan ook compleet absurd. Weet je welk antwoord je krijgt als je automobilisten aanspreekt op bv. stilstaan op het fietspad of zebrapad? Naast de nodige verwijten over waar je je met moeit (eigen veiligheid misschien) krijg je het antwoord dat je maar via de rijvakken voor auto's moet passeren...

        Die laatste zin is dus ook compleet van de pot gerukt. Ik zie elke dag (zonder overdrijven) verschillende auto's die met de gsm aan het bellen of sms'en zijn, die op fietspaden geparkeerd staan, die te weinig afstand laten om fietsers in te halen, die aan bumperkleven doen bij andere auto's en uiteindelijk inhalen wanneer die auto's zich wel aan een zone 30 houden, die pertinent door oranje/rood rijden op verschillende plaatsen, die te snel rijden binnen de bebouwde kom (al ooit eens aan Voordebrug gestaan? 90% rijdt daar zeker geen 50 km/u). Om nog te zwijgen van de recente politiecontroles op de R4 (25% te snel).

        En ik zie ook genoeg auto's die even over het fietspad rijden als de auto voor hen bv. linksaf wilt slaan, dus opnieuw, autobestuurders hebben evenmin geduld.

        Er zijn veel fietsers die zich niet aan de verkeersregels houden, maar de gevolgen van hun gedrag zijn meestal wel beperkt tot zichzelf fysieke schade toebrengen. Dat autobestuurders de reglementering meer respecteren is echter complete quatsch.

        Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.