Spring naar de inhoud

Bereikbaarheid. NEEN!

Het circulatieplan van Gent bestaat o.a. uit knips, zones waar geen verkeer meer door mag.

Door de knips worden zones in Gent verdeeld waardoor deze bijna op een eiland terecht komen. Handelaren die nauwelijks nog bereikbaar zijn en straten waar nauwelijks nog verkeer komt, wat ervoor zorgt dat handelaren hun omzet zien dalen tot soms 75%

Het Gents stadsbestuur houdt geen rekening met de handelaars, dat deze failliet gaan of de stad ontvluchten is het minst van hun zorgen. Er is ook geen vangnet voor de handelaren, sommigen hebben duizenden euro's geïnvesteerd in hun bedrijf/winkel en werden van de ene dag op de andere afgesloten van kopers. Dit drijft mensen in de armoede, mogelijks zelfs levenslange schulden.

Men plaatst voor de handelaren betonblokken of fietsstallingen, neemt parkeerplaatsen weg enz... waardoor leveranciers nauwelijks nog kunnen leveren.

 

Gent is al eeuwen een handelsstad, waar handelaren goederen aanbieden en men van alle kanten uit het land komt om te kopen. Het beleid

gooit dit alles om, om een gezonde en leefbare stad te maken. Gent is geen dorp en dient ook verder te gaan als stad. Het weren van vervoer in de stad verplaatst een probleem. Burgers gaan dan op andere plaatsen gaan kopen.
Het heeft geen nut om een stad verkeersvrij te maken, dat de bewoners dan naar randgemeentes moeten gaan om in te kopen.

Leveranciers dienen vergunningen aan te vragen en kunnen slechts tot 11u door bepaalde knips. Dit zijn zaken die in praktijk bijna onuitvoerbaar zijn. Bepaalde winkels worden door buitenlandse leveranciers aangeleverd, het is niet altijd mogelijk in de praktijk om dit volgens uur uit te voeren.

Er zijn alternatieven vb Gentlevert, de stad voorziet een leveringsdienst die de handelaren gaat voorzien van de goederen, dit zorgt voor een extra kost en voor extra tijd. Leveranciers moeten dan de goederen terug overladen. Goederen die gekoeld zijn of zeer fragiel zijn dan zeer kwetsbaar. Sommige leveranciers kunnen dit niet wegens de bedrijfsvoorwaarden. Het aanvragen voor vergunningen is een rompslomp, de aanvragen zijn enkel mogelijk in NL en Frans, leveranciers van Italie, Spanje, UK, Polen, Duitsland, enz... kunnen dit blijkbaar geen aanvragen doen.

artikel krant klik hier

 

2 reacties op “Bereikbaarheid. NEEN!

  1. Sabine Van Dael

    Er wordt hier enkel gesproken over handelaren enz.
    Men wil van Gent een autoluwe leefstad.
    Toch vragen we ons af : voor een leefbare stad moeten er panden bewoont worden. Deze panden zijn meestal aan renovatie toe al is het om aan energie normen te voldoen. Of als je plots slotenmaker nodig hebt of andere interventies.
    De vakmensen zijn verplicht vergunning te vragen wat geld en tijd kost. Ze krijgen dan ook enkel vergunning voor de lob waar het huis moet gerenoveerd worden. Hun voertuigen met hun benodigdheden mogen niet parkeren. Waardoor ze met sommige stukken bv glas voor nieuwe ramen en deuren manueel naar het pand moet gedragen worden en nog meer efficiëntie die niet kan doorgaan. Gevolg: alles wordt naar de consument doorgerekend. Als de werken door omstandigheden het werk niet af is tijdens de toegestane vergunning begint alles opnieuw!!
    Door mijn job hoor ik van deze vakmannen dat mijn er sterk aan denkt om geen werken nog in Gent uit te voeren. Wat zijn dan de gevolgen? Verloedering, leegstand en nieuwe kraakpanden?
    Ander probleem als huishulp zoekt is de eerste vraag waar. Horen ze centrum Gent dan zijn er lange wachtlijsten want of je moet het parkeren of openbaar vervoer bij betalen op de dienstencheques. Fietsers vinden ze moeilijk en hun fiets wensen ze in je huis plaatsen.
    Zijn er aan al deze practiche problemen gedacht? Je zit er maar mee!!!
    Voor kleine klussen vond je al geen vakman en nu nog minder.
    Is het normaal als familie uit de stad op bezoek komt verplicht is om te betalen tot 11u in sommige zones? Met kans tot geen parking!
    Welke oplossingen worden daar voor geboden? Zo krijg je lege leefstad...

    Reageren
    1. admingvd

      100% gelijk!
      Er is zeer veel aan de hand dat niet klopt in Gent.
      Vandaar dat we GVD opgestart hebben om er iets aan te doen.
      Het is een groot orgaan waar we tegenover staan dus we moeten dit op de juiste manier aanpakken.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.